Od lietadiel k multikoptéram
Prešovská firma TomarkAero chce uspieť aj v rámci vývoja inovačných technológií na využitie vodíka v leteckom priemysle. Jej ultraľahké dvojmiestne lietadlá Viper a Skyper ju zaradili do prvej európskej päťky výrobcov.
Róbert Matejovič
Foto: autor, archív Tomark, s.r.o.
Podnikateľský príbeh prešovskej rodinnej spoločnosti Tomark, s.r.o., ktorý si zaslúži uznanie a rešpekt, charakterizujú dve hlavné vývojové etapy. Tou prvou je takmer 27-ročná spolupráca s nemeckou firmou Krone, ktorá etablovala Tomark v prostredí automobilového priemyslu ako modernú konštrukčnú strojársku firmu. A súčasne jej zabezpečila špecializáciu na obrábanie, tvárnenie, delenie hutného materiálu a výrobu zváraných konštrukcií a komponentov. Tú druhú etapu zviditeľňuje divízia TomarkAero, s.r.o., ktorá sa už 15 rokov špecializuje na oblasť letectva, vývoj, konštrukciu a výrobu ultraľahkých celokovových športových dvojmiestnych lietadiel vhodných na cestovanie, letecký výcvik, relax a vlekanie bezmotorových lietadiel. Jedno z nich, Viper SD4, bude do konca marca 2022 exkluzívne vystavený na VIP terase v slovenskom pavilóne na EXPO 2020 v Dubaji.
Obidve tieto vývojové etapy sú úzko späté s osobnosťou Daniela Tomka, st., zakladateľa spoločnosti Tomark, húževnatého a trpezlivého vizionára a kormidelníka, jej dlhoročného generálneho riaditeľa. V jeho práci pokračuje jeho syn Daniel Tomko, ml., súčasný generálny riaditeľ spoločnosti Tomark, s.r.o., a jej divízie TomarkAero. Ako prvého som o rozhovor požiadal Daniela Tomka staršieho, ktorého vášňou aj hobby je športové lietanie.
Pán Tomko, vaše lietadlá už získali niekoľko ocenení a lietajú nielen v Európe, ale aj v zámorí, v Ázii i Austrálii. Elegantný dolnoplošník Viper SD-4 je historicky prvým vyrobeným slovenským lietadlom, ktorý získal typový certifikát Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) vo svojej kategórii. Čo vás motivovalo k tomu, aby ste sa stali aj výrobcami ultraľahkých lietadiel? Aký príbeh zviditeľňujú?
Bol to môj detský letecký sen. Sníval som ho až do momentu, keď som si už mohol povedať, že si urobím svoje lietadlo pre seba. Také nezávislé od podmienok rôznych aeroklubov a
spoločností, ktoré spravovali lietadlá. Celý život som sníval o tom, aby som mohol slobodne lietať. Na jednej lyžovačke v roku 2005 v Rakúsku som bol s mojím veľmi dobrým kamarátom. V hoteli na izbe sme sa pri troške slaninky a slivovice rozprávali aj o nesplnených túžbach a želaniach. Povedal som mu, že mojím detským a životným snom je vyrobiť lietadlo. Reagoval slovami, že sa to dá. Dokonca mi povedal, že pozná jedného pána, ktorý má syna konštruktéra, s ktorými ma môže zoznámiť. ,,Keby ste sa dali dokopy, možno by sa dalo vyrobiť lietadlo,“ povedal. Potom skončila sezóna lyžovania, prišlo leto a môj kamarát z hotelovej izby mi zatelefonoval. Opýtal sa ma, či ešte stále nosím v hlave svoj sen. Oznámil mi, že sa o ňom rozprával s Ladislavom Dobrovičom, dopravným pilotom, ktorý sa chce so mnou zoznámiť. Potešil som sa. Na stretnutie začiatkom jesene prišiel aj so svojím synom Slavomírom, absolventom strojníckej fakulty a konštruktérom lietadiel. V prvom momente som počas rozhovoru vedel všetko o tom, ako sa to nedá a nie to, ako sa to dá. Keď sme si neskôr zrovnali myšlienky, začali sme debatovať o tom, kde by sme chceli lietadlo vyrobiť. Zaviedol som ho do priestorov starej lakovne v Prešove, kde som mu predstavil svoj plán. Bol jednoduchý. ,,Do 1. januára budúceho roka zrekonštruujem priestory a váš syn môže ku mne ihneď nastúpiť,“ povedal som mu. Pán Dobrovič pochybovačne krútil hlavou, neveril, že to dokážem. Keď si 3. januára 2006 prišiel pozrieť novú halu a novú dielňu, od prekvapenia takmer padol na zadok. A povedal: ,,Chcem s vami spolupracovať“.
Takto sme začali. Jeho syn Slavomír začal pracovať na prvých výkresoch a výpočtoch a dodnes u nás pracuje ako hlavný konštruktér. A 1. novembra 2006 sme s našim prvým lietadlom Viper SD-4 absolvovali prvý skúšobný let. Bol som nesmierne šťastný, konečne sa mi splnil detský sen.
Kde a kedy ste toto lietadlo predstavili po prvýkrát širšej medzinárodnej verejnosti?
Pôvodne sme nevyrobili iba jeden kus, ale sériu troch kusov tohto typu lietadla, aby sme otestovali jeho kvalitu a zistili, čo je potrebné vylepšiť. Keďže to je pekné lietadlo a veľmi dobre sa zalietalo, prihlásili sme ho na najväčšu európsku leteckú výstavu Aero Friedrichshafen pri Bodanskom jazere, ktorá sa konala v apríli 2007. Mali sme veľký úspech, ale nie obchodný. Vizuálne sa lietadlo každému páčilo, ale v leteckej brandži sme boli neznámi. Kúpiť si lietadlo od nezmámeho výrobcu alebo z neznámej dielne, vnímali mnohí naši potencionálni zákazníci ako riziko. Trvalo nám viac než osem rokov, kým sme sa dostali do povedomia európskej leteckej brandže. Medzitým sme začali postupne predávať lietadlá, konštruovali sme ich ako cvičné školné a pre voľný čas a to na báze predpisov ultraľahkých lietadiel. Takto sme postupne budovali značku TomarkAero a značku Viper SD-4.
Hovoríte, že vám trvalo až 8 rokov, kým ste sa dostali do povedomia európskej leteckej brandže. Čo znamená byť v Európe uznaný ako rešpektovaný výrobca ultraľahkých lietadiel?
Toto uznanie je podmienené certifikačným procesom v Európskej agentúre pre bezpečnosť letectva (EASA). My sme o túto certifikáciu požiadali v kategórii LSA (Light Sport Aircraft). Získali sme ho po takmer troch rokoch rôznych a dôkladných skúšok, výpočtov, overovania letových vlastností a opäť výpočtov. Viper SD-4 RTC úspešné splnil požiadavky predpisu CS-LSA Amdt.1 a získal typový certifikát EASA.A.606. Veľmi nás potešilo, že nám ho odovzdali práve vo Friedrichshafene počas leteckej výstavy Aero Friedrichshafen 2016. Takto sa Viper SD-4 zaradil medzi päť certifikovaných lietadiel v Európe v kategórii LSA so vzletovou hmotnosťou do 600 kg. Tento certifikát nás oprávňuje vykonávať aj obchodnú činnosť.
Toto lietadlo ponúka pohodlné letové podmienky a je vhodné pre skúsených aj začínajúcich pilotov. Najvyššiu úroveň bezpečnosti posádky a lietadla zaisťuje záchranný padákový systém pre celé lietadlo. Úspešne sme ho certifikovali aj pre nočné výcvikové lietanie, keďže letecké školy potrebujú cvičiť budúcich pilotov aj v noci. Náš Viper SD 4 s certifikátom Night-VFR patrí do skupiny troch certifikovaných aeroplánov v Európe na nočné lietanie. Okrem nás takýto certifikát má iba taliansky a švajčiarsky výrobca.
Prečo ste vášmu lietadlu dali názov Viper? V slovenskom preklade by mal názov Zmija…
V čase, keď sme začali spolupracovať so Slavomírom Dobrovičom, bol mladým konštruktérom. Vtedy sa mu páčilo auto značky Viper (Dodge). Keď skonštruoval naše prvé lietadlo, dal mu pracovný názov Viper. Po čase sa tak udomácnil v našich hlavách, že sme sa s ním stotožnili. Inak, na nebi nie sme osamelí s takýmto názvom. Súbežne alebo po nás sa začalo vyrábať prúdové lietadlo v USA ako stavebnica a tiež sa volá Viper…
Aký je osud vášho prvého lietadla Viper? Skončil vo vašom firemnom múzeu?
Toto lietadlo je nepredajné a doteraz slúži svojmu účelu bez akejkoľvek poruchy na draku alebo v motore. Má pôvodnú avioniku. Je to prototyp, na ktorom skúšame všetko možné aj nemožné. Vystriedali sa v ňom desiatky rôznych pilotov, od neskúsených žiakov až po skúsených pilotov.
Reprezentuje náš základný typ lietadla, z ktorého vzišli konštrukčné modifikácie na naše školné lietadlá, pre nočné lietanie, armádny špeciál (na základný výcvik pilotov) a rôzne iné modifikácie s modernizovaním avioniky a letových prístrojov. Konštrukcia našich lietadiel je know-how spoločnosti TomarkAero, s.r.o.
Toto je úryvok z rozhovoru. Celý si ho môžete prečítať v archíve.
Prosím Log In. Nie ste členom? Pridajte sa k nám